Barion Pixel

Munkahelyi konfliktus – Hogyan kezeld profin?

1024 683 Karrierszerviz

Munkahelyet tekintve érdemes élesen elválasztani a szakmai és az emberi konfliktusokat. A szakmai konfliktus kezelése még az egyszerűbb dolgok közé tartozik. Hiszen az ilyen típusú egyet nem értésben több az objektív tényező. Vannak tények, könnyebb az érvelést alátámasztani. Nyilván, ha valaki nem ért egyet szakmailag kollégájával, esetleg vezetőjével, az sem könnyű helyzet. Viszont szakmai konfliktusba csak úgy érdemes bonyolódni, ha teljes mértékben meg vagyunk győződve igazunkról és azt alá is tudjuk támasztani, tényadatokkal. A tényekkel ugyanis nehéz vitatkozni. Persze előfordulhat olyan, hogy bármennyire is igaza van az embernek, nem sikerül az igazát kiharcolnia. Ezekben az esetekben érdemes egy kompromisszumra törekedni: jusson is, maradjon is alapon. Alapvetően a szakmai konfliktusok nagy részét az élet visszaigazolja így-, vagy úgy. Ki fog derülni kinek volt igaza, ha más nem, ez azért tud megnyugtató lenni, mert ha egyszer kiderül, hogy az embernek igaza volt szakmai témát illetően, jó eséllyel később neki adnak majd igazat.

Ha a szakmai vezetővel van nézeteltérésünk, akkor szenzitívebben kell a helyzethez állni. Itt az önérzet nagyon elviheti negatív irányba a történéseket, így szakmai vezetővel történő konfliktus esetén mindenképpen fontos, hogy az ember ne éreztesse a másikkal, hogy nem alkalmas, nem elég felkészült szakmailag. Ezeknél a helyzeteknél érdemes elismerni a szakmailag feljebbvaló létjogosultságát, és azt hogy igen is adunk a véleményére, de adott konkrét témában nem értünk egyet. Indítványozni kell egy közös gondolkodást, közös problémamegoldást. Általában igaz az, hogy nézeteltérések esetén akkor tud mindkét fél elégedetten távozni a helyszínről, ha kicsit mindenkinek igaza van. Erre kell hát törekedni, semmiképpen sem érdemes makacskodni, vagy megállás nélkül ugyan azt szajkózni. Ha egyik érvelés nem ér célt, találni kell egy másik szakmai indokot, és még egyet, egészen odáig, amíg nem sikerül meggyőzni a másik felet igazunkról. Ritka esetek egyike, amikor át kell lépni a közvetlen felettest és a feljebbvalójához kell mennünk szakmai kérdés esetén. Erre alapvetően nem buzdítanék senkit. Csak és kizárólag akkor, ha tényleg mindent megpróbált már az ember és nem ért célt. Ha valakinek már idáig kell vinnie egy ügyet, akkor sem érdemes fű alatt csinálni. A nyílt és őszinte kommunikálás azt gondolom a legtöbb helyzetben célravezetőbb. Így később kevesebb esély van arra, hogy a közvetlen felettes sértve, sőt veszélyeztetve érezze pozícióját.

Személyes konfliktus esetére már nem ilyen könnyű objektív tanácsot adni. Ha valakinek a munkahelyén személyes jellegű konfliktusa adódik akkor még fontosabb a kompromisszumos megoldás keresése, mint szakmai vita esetén. Szakmai vitában alapvetően lehet igaza csak az egyik félnek, melyet be is tud bizonyítani. Magánjellegű vita esetén gyakorlatilag szinte biztos, hogy mindegyik érintett fél hibás valamilyen fokon. Pontosan ezért fontos, hogy ha ilyen jellegű nézeteltérése van valakinek, ne gondolja azt, hogy csak neki van igaza, és hogy a másik személy tehet mindenről. Ez általában nincs így. Ahhoz, hogy egy személyes konfliktust az ember meg tudjon oldani, mindenekelőtt saját magában kell megtalálnia a hibát. Ha sikerül ezt meglépni, utána már eleve sokkal biztosabb, hogy adott konfliktust békésen el tud majd rendezni.

Az ilyen helyzetekben kiemelkedően fontos, hogy azzal a személlyel legyen megbeszélve a vitás kérdés, aki közvetlenül érintett. Semmi értelme más kollégákat is belevonni az vitába, mert az csak egy még nagyobb problémát generál majd, amit aztán még nehezebb lesz megoldani. Az, aki nem keresi a kompromisszumot és nem hajlandó saját felelősségét elismerni egy személyes vita esetén, elbúcsúzhat az értelmes megoldástól. Arról nem is beszélve, hogy senkinek sem származik abból haszna, ha túl sokáig húzódik egy vita. Szokták mondani, okos enged… ez nagyon igaz, viszont sokan ezt a mondást is rosszul értelmezik. Annyi nem elég, ha látszólagosan engedünk el egy problémát. Tényleg el kell engedni, különben belülről emészti fel az embert.

Vannak szenzitívebb témák, mint például a munkahelyi zaklatás, illetve annak bármelyik vállfaja. Ez nem sorolható személyes konfliktus témakörbe, legalább is megoldási szempontból semmiképpen sem. Mindenki fel tudja mérni azt, hogy van-e értelme a másik személlyel konszenzusra jutni, lehet-e egyáltalán. Ha, nem akkor a következő lépés minden esetben egyel feljebbi szintre vinni az ügyet, ha kell akkor az ügyvezetésnek. Ha eleve az ügyvezetés szintjéről érkezik a zaklatás (és itt nem csak nemi értelemben vett zaklatást kell érteni, ugyan olyan károkat tud okozni a verbális megalázás is) akkor pedig az egyetlen kiút a felmondás. Akár él feljelentéssel az ember és tereli jogi útra a témát, akár nem, nem érdemes azon a munkahelyen maradni, ahol bántalmazás érte az embert. Bátorság kell önmagunkért kiállni az ilyen helyzetekben, tudom, hogy nem olyan egyszerű ez, mint ahogyan leírtam. Éppen ezért nem szeretnék prédikálni és úgy osztani a jótanácsokat, hogy jómagam (szerencsére) még nem éltem át ilyet. Annyi bizonyos, hogy nem szabad engedni senkinek sem a megfélemlítést, hosszútávon teljesen egyértelmű, hogy sokkal több a kár, ha egyszer nem áll talpára az ember.

Szerencsére a legtöbb helyzet nem annyira súlyos, mint utóbbi soraimban felvázolt, de ennél kevésbé fajsúlyos konfliktusokat sem érdemes félvállról venni. Mindenkinek saját érdeke, hogy ezekben a szituációkban minél előbb megoldásra jusson. Tehát bármilyen típusú a vita, bármi is a körülmény, mindig igyekezzünk Mi magunk lenni a nagyobb emberek, megértéssel fordulni a másik fél felé, nyitott hozzáállással megpróbálni rendezni adott helyzetet.

Nem minden konfliktus oldható fel, de a legtöbb egy kis belátással és józansággal kezelhető, törekedjen hát mindenki erre!

Az sem probléma, ha már belefáradtál az örökös harcba, vagy egyszerűen úgy érzed, hogy nem a Neked megfelelő helyen dolgozol. Mi a Karrierszervizben segítünk megtalálni azt a munkahelyet, ahol otthon érezheted magad. Gyere el hozzánk egy ingyenes igényfelmérésre, és nézzük meg együtt neked miben tudunk segíteni!

Jelentkezem ingyenes igényfelmérésre!