Barion Pixel

Mi köze a szoftverfrissítésnek az önéletrajzhoz?

1024 683 Karrierszerviz

Miért fejlesztik folyamatosan a már egyébként is használható rendszereket? A felhasználói igények folyamatosan változnak. Tíz évvel ezelőtt az emberek nem vártak el mást egy telefontól, csak hogy képesek legyenek hívást indítani rajta és tudjanak szöveges üzenetet küldeni. Visszatekintve nevetségesen egyszerűen voltak ezek az eszközök, de működtek. Csakhogy a világ fejlődött és a fejlődés az emberek elvárásait is megváltoztatta. Bár a telefon régebben is tökéletesen ellátta funkcióját, de ma amikor az ember választhat, hogy egy okostelefont vegyen, vagy egy analóg készüléket akkor szinte biztos, hogy az előbbit fogja választani. Telefonálni tud a régi készüléken is, de fotót készíteni, közösségi média alkalmazásokat használni, ingyenes csevegőprogramokat alkalmazni már nem. Még sorolhatnám az okostelefonok funkcióit, de a lényeg érthető. Ha van jobb is, miért elégednénk meg a régebbi, kevésbé fényes verzióval?

Ha még eddig nem jött át a hasonlat akkor most konkretizálnám: Az önéletrajz a szoftver. Szinte minden munkavállalónak van egy önéletrajza. A legtöbben frissíteni is szokták ímmel-ámmal, de csak igen kevesen szentelnek idő arra, hogy igazán profin fejlesszék. Régebben elég volt egy sima word dokumentumban összefoglalni tapasztalatát a munkavállalóknak. Munkahelyek, feladatok, tanulmányok – mindezt kronológiai sorrendben – és kész is. Ez bőven elég volt ahhoz, hogy interjúra juttasson minket, majd később el is nyerjünk egy állást. Ma már annyira sokféle önéletrajz van és olyan új elvárások vannak egy pályázati anyaggal kapcsolatosan, hogy ha valaki csak a 10 évvel ezelőtt megírt önéletrajzát egészítgeti ki újabb tapasztalataival, könnyen a legkevésbé ütős pályázati anyag kategóriájába sodródik. Igen is időt és energiát kell szentelni egy önéletrajz megírásának, ugyanis ez a belépő egy álláshoz. Nézzünk más hasonlatot. Ha egy terméket meg szeretne az ember vásárolni mi alapján dönt? Persze figyelembe veszi a termék tulajdonságait, megnézi a piacon, hogy milyen egyéb márkák forgalmaznak hasonló termékeket és dönt az ár-érték arányosságról. Ezek a tudatos választási szempontok. Vannak viszont nem tudatos vásárlásra buzdító tényezők. Ilyen a termék csomagolása, a marketing kampányok, melyek reklámozzák az adott terméket. Az emberek többsége nem tudatos, inkább impulzív vásárló. Az önéletrajz is hasonló dolgot képvisel egy emberrel kapcsolatosan, mint egy termék esetén a csomagolás. Nem az önéletrajz lesz az, ami miatt felvesznek egy szakembert, de ahhoz, hogy egyáltalán eljusson a döntéshozók szeme elé, kelleni fog az igényes pályázati anyag.

Tudom, hogy sok álláskereső bosszankodik az önéletrajz alapján történő negatív megítélés miatt. Sokan vélik úgy, hogy nem ezen múlik a siker és hogy elég ha valaki profi a szakmájában, mert az elég lesz ahhoz hogy eladja magát egy pozícióra.

Akik még mindig szkeptikusak a témát illetően, azoknak egy házi feladatot adnék: Nézzék át otthonukban az összes használt terméket. Legyen az ruha, élelmiszer, mosószer. Őszintén nézzenek rá ezekre a termékekre és tegyék fel önmaguknak a kérdést. Miért ezt választottam?